Dag 3: Skopje-Ohrid (Macedonië) - Reisverslag uit Skopje, Macedonië van Anne Adams - WaarBenJij.nu Dag 3: Skopje-Ohrid (Macedonië) - Reisverslag uit Skopje, Macedonië van Anne Adams - WaarBenJij.nu

Dag 3: Skopje-Ohrid (Macedonië)

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

15 Augustus 2017 | Macedonië, Skopje

We kwamen er deze ochtend achter dat we het raam van onze huurauto de hele nacht open hadden laten staan... Oeps! Ik denk dat we best wel wat geluk hebben gehad, hoewel er niets in de auto lag van waarde. Na van de schrik te zijn bekomen zijn we Skopje ingegaan, naar de Kaleja (het fort) bovenop een heuvel. Van daaruit heb je een prachtig uitzicht over heel Skopje. Ondanks dat de (gratis) parkeerplaats 10 minuten van het centrum redelijk vol stond waren wij hier om 10 uur 's morgens de enigen. Daarna liepen we door de oude bazar waar het ook rustig was en waar de locals hun dagelijkse brood bij de bakker kochten. Niet een keer zijn we aangesproken en er werd ook niet aan ons getrokken, zoals dat bijvoorbeeld in Turkije wel het geval is. Heerlijk om deze rust te ervaren. Ook op de markt waren er nagenoeg alleen maar locals. Zo ervaar je het echte leven. De oude brug is het enige echt oude van de stad. De rest is in oude stijl nagebouwd en doet denken aan de Franse, Griekse en Turkse bouwstijl. Het Macedonia Square staat vol fonteinen die niet uit de oudheid stammen. Het geheel doet zich een beetje nep aanvoelen, overdadig, van alles net te veel. Veel standbeelden, te veel fonteinen en te veel bruggen.

Het rustige Skopje laten we achter ons om de natuur in te trekken. We gaan naar de Matka kloof en de Vrelo grot, op zo'n half uur van Skopje. Eerst wandelen we zo'n 3 kwartier langs de rivier de Treska, voordat we ons omdraaien. Vervolgens gaan we met een bootje voor 7 euro per persoon naar de grot. Dat blijkt een goede zet, want via het pad kom je niet bij de grot, aanzien deze aan de overkant ligt en er geen brug naar de overkant gaat. De grot zelf is mooi, vooral doordat het moeilijk te onderscheiden is wat spiegeling is en wat echt rots. Je bent met boot en bezichtigen zo'n anderhalf uur kwijt.
Hierna vertrekken we naar Ohrid.