Dag 15: Belgrado/Tips en cijfers - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Anne Adams - WaarBenJij.nu Dag 15: Belgrado/Tips en cijfers - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Anne Adams - WaarBenJij.nu

Dag 15: Belgrado/Tips en cijfers

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

27 Augustus 2017 | Servië, Belgrado

De volgende dag op de airport leveren we de auto in. De supervriendelijke vrouw kijkt even en alles is prima. Ook de dikke kras valt haar niet op. We kletsen nog wat en vervolgen dan onze weg naar de bagage dropoff. We zijn ondanks dat de gloednieuwe navigatie ons weer eens verkeerd wees dankzij Google Maps toch ruim op tijd aangekomen. Zonder stress gaan we naar huis.

De Balkan in cijfers:
29 liter water
73 haarspeldbochten
342 liter benzine
13 grensovergangen
9 verschillende soorten fruit dat in het wild groeit: druiven, granaatappels, vijgen, kiwi's, peren, frambozen, citroen, sinaasappel, bramen
36 broodjes van de Pekara (exclusief burek)
10 verschillende bedden

Tip: Go with the flow, zeker wat verkeer betreft. Laat je niet opjagen door het getoeter. Een verkeerde afslag omdat je die gedwongen door het verkeer moest nemen is minder erg dan een ongeluk.
Tip: Je kunt bij alle supermarkten en eetgelegenheden met creditcard betalen. Wissel hooguit wat kleingeld voor een broodje op straat, maar doe dit bij de guesthouses of door bij de tolwegen met euro's te betalen (briefgeld), dan krijg je vaak terug in de valuta van het land en hoef je geen commissie te betalen.

Tip: Neem waterschoenen mee, overal zijn kiezels of stenen.

Als ik ergens spijt van heb is het...
... dat we niet langer konden gaan.

Het meest verrassend was...
... Kosovo en Bosnië. Kosovo omdat ik een beeld had van een totaal kapot geschoten land, maar het bleek mooi en Prizren zelfs toeristisch te zijn. Bosnië omdat de natuur, de mensen en eigenlijk het hele land zo'n verrassing was. Gemoedelijk, super goed georganiseerd en vriendelijk volk.

Het lekkerste eten...
... was eigenlijk overal waar je lokaal kon eten. We hebben bij elk restaurant een streekgerecht of landelijke specialiteit gekozen. Zo kregen we de lokale keuken mee.

Als we iets anders hadden gedaan...
... hadden we Tirana misschien overgeslagen en hadden we vanuit Shkodër een excursie naar Theth gedaan. Of een nacht in Kosovo gebleven en de hoofdstad Pristina bezocht.

De navigatie...
... was gloednieuw en hebben we hard nodig gehad. Deze hebben we afgewisseld met Google Maps (voor elke trip deden we nieuwe offline kaarten downloaden). Handig van maps is dat je de namen van de appartementen zo kon ingeven. De straatnamen zijn soms namelijk zo moeilijk te spellen dat je snel een verkeerde straat ingeeft. Ook in de steden zelf was maps handig.

Geen enkel moment...
... heb ik me in een van deze landen onveilig gevoeld in welke zin dan ook. De meeste mensen zijn super aardig en behulpzaam, we zijn niet bestolen (terwijl we echt niet extreem voorzichtig zijn) of bezeikt en ook in het donker in de bergen hebben we geen vervelende ervaringen gehad.

Het verkeer in de Balkan in een notendop...
...Zebrapaden zijn wegversiering, rechts heeft nooit voorrang en een rotonde rij je gewoon op. Politieagenten multitasken door te bellen achter het stuur en stoplichten zijn discolampen die er hangen voor de sfeer.

• 07 September 2017 - 00:46

Lojan:

Hallo Anne en Laurens,

Leuk om te lezen en mee te leven.

Groetjes,
    Lojan