Dag 6: Tirana-Theth National Park-Shkodër - Reisverslag uit Theth, Albanië van Anne Adams - WaarBenJij.nu Dag 6: Tirana-Theth National Park-Shkodër - Reisverslag uit Theth, Albanië van Anne Adams - WaarBenJij.nu

Dag 6: Tirana-Theth National Park-Shkodër

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

18 Augustus 2017 | Albanië, Theth

Zo vroeg als kan vertrekken we uit Tirana. We leggen de mevrouw van het guesthouse wel nog even uit dat er een ‘animal inside the bed’ was; ‘a woodworm’. Nou, ik heb nog nooit iemand zo’n vreemd gezicht zien trekken. Gelukkig wilde het meisje wel even mee naar boven om te komen luisteren, en gelukkig hoorde ze het ook. Dat het beest zich nog niet volgevreten had, het is de hele nacht bezig geweest!

We halen ons om de hoek ontbijt (pizzabroodjes en byrek) voor 3 euro totaal. Het duurt veel te lang voordat we Tirana uit zijn. Eenmaal de stad uit rijdt het verkeer ook niet door. We komen in de getto terecht waar mensen alles op straat verkopen en waar vrouwen met kinderen op straat liggen. Er staat een schaap dat volgespoten is aan een paaltje gebonden. Het arme dier fungeert als levend reclamebord voor de slagerij waarvoor hij staat. Even later rijden paard en wagen op de snelweg. Het verkeer komt niet vooruit, overal staat het stil. Eindelijk rijdt het dan door. In Shkoder is het ook druk, hoewel iets minder dan in Tirana. De weg naar Theth is werkelijk adembenemend. We rijden op een aantal kilometer hoogte. De temperatuur is hier ongeveer 15 graden koeler dan in het dal. Circa 15 kilometer voordat we in Thethi zijn bereiken we een café met een prachtig uitzicht waar we wat drinken. Met pijn in ons hart besluiten we dat het met onze Opel Astra en amper nog profiel op de banden totaal onverstandig is om verder te gaan op de onverharde weg die net breed genoeg is voor één auto. Op deze weg zien we eigenlijk alleen maar jeeps en speciaal uitgeruste busjes. Een enkeling waagt het met zijn gewone auto, maar die is dan vele malen beter uitgerust dan wij. Jammer, we hebben het onderschat. Maar de weg hebben we niet voor niets gereden want die is echt prachtig en het uitzicht is de kers op de taart. Tip voor avonturiers: zoek uit hoe je er veilig komt en go for it! Wij vervolgen onze weg terug richting Shkodër. We komen werkelijk waar de hele boerderij tegen in het wild: schapen, geiten, varkens, paarden en ook nog een koe die midden over de weg wordt uitgelaten door een Albanese boerin in klederdracht. We plukken ook nog wat druiven langs de weg. Hoe mooi kan het leven zijn.
We hebben ook nog even geplonst in het meer van Shkodër, met uitzicht op de prachtige bergen. Het meer was echt warm (het was zo'n 40 graden buiten) en het water helder.

Shkodër is een mooie oude stad met een gezellig centrum waar je veel restaurants en barretjes hebt. We hebben gegeten voor 11,50 met zijn 2 (voor en hoofdgerecht). Ons hotel heeft echt een mega grote kamer, het kon zo een kleine woonruimte zijn. Heel wat beter dan de vorige in Tirana.