Dag 12: Tekija (Derwisj-huis)-Kravica-Split - Reisverslag uit Split, Kroatië van Anne Adams - WaarBenJij.nu Dag 12: Tekija (Derwisj-huis)-Kravica-Split - Reisverslag uit Split, Kroatië van Anne Adams - WaarBenJij.nu

Dag 12: Tekija (Derwisj-huis)-Kravica-Split

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

24 Augustus 2017 | Kroatië, Split

De volgende dag halen we ontbijt bij de Pekara om de hoek. We eten het op aan de oever van de rivier. Mostar uitkomen is nog een opgave. We rijden ons verschillende keren vast, maar met behulp van locals kunnen we toch terugrijden.
We komen aan bij het 16de eeuwse historische Derwisj-huis. Een Derwisj is een islamitische geestelijke. Het is een voorbeeld van Ottomaanse architectuur. Voordat we binnengaan moeten we onze schoenen uit en zowel mijn man als ik moeten een soort rok om, het lijkt nog het meest op een kookschort en ik moet ook een hoofddoek op. Deze leg ik los op mijn haren. We komen in een verschillende ruimtes, een hamam en een bibliotheek bijvoorbeeld. Overal ligt tapijt op de grond. De rest van het Tekija-complex zijn souvenirswinkeltjes en restaurants.

We steken de Duna over naar de overkant en maken van daaruit nog een paar mooie foto's van het witte huisje dat zo mooi afsteekt tegen de turqoise rivier. Als je alleen van een afstandje foto's wil maken en niet in het huisje wil, hoef je geen € 2 p.p. te betalen. We kopen wat fruit bij een van de pop-up fruitwinkeltjes en we rijden verder naar de Kravica-watervallen, nog ongeveer 3 kwartier. Onderweg valt op dat alles zo ontzettend goed georganiseerd is in dit land. De wegen, het verkeer, de winkels, en de ontzettend behulpzame mensen.

Ook bij de watervallen wordt weer een paar euro of mark entree gevraagd. Hoewel het druk is voelt het niet druk aan. Het volk verspreid zich goed. We maken foto's en zwemmen in het meer. Het is net na de middag als we besluiten door te rijden naar Split, op zo'n anderhalf uur rijden.
Nadat de navigatie ons de onverharde bosjes heeft ingestuurd komen we dan toch eindelijk op een heerlijke weg terecht. De douane passeren we in recordtempo en voor 7,77 euro berijden we de heerlijke tolweg tot Split. Wat een verademing! Recht en ontzettend rustig deze weg.

Split is een sfeervolle, prachtig oude stad. We halen een plattegrond van de stad omdat we geen offline gebieden van maps hebben gedownload. We lopen rond in het oude paleis van Diocletianus waar ook de kathedraal van het oude Split staat. Ook hier kun je, net als in Dubrovnik niet met euro's betalen. Nergens. Snap ik niets van, je bent toch niet voor niks lid van de EU? In alle andere landen waar we tot nu toe zijn geweest kon je overal met euro's betalen, van toeristisch restaurant tot afgelegen dorpsbakker, terwijl deze landen niet eens lid zijn van de EU. We lopen Door het toeristische oude gedeelte. Ondanks de drukte is de sfeer echt prima, zelfs als we een paar hooligans tegenkomen (Hajduk speelt vanavond). Je ziet wel de nodige ME, maar zelfs die zijn relaxed. We lopen langs de voorkant van het oude paleis dat aan zee ligt en genieten van de zon. We lopen nog een rondje tussen de toeristische winkels in het oude centrum en besluiten dan terug naar Mostar te rijden. Onderweg zien we een dode hond langs de snelweg liggen. Ik dacht eerst dat het een kalf was, omdat die zo groot was. Even later valt me op dat er voor elke tunnel een bord staat met een plaatje van een beer op. Net zoals dat bij ons is, alleen staat er dan een ree op. En in Albanië een koe. En in Bosnië een zwijn. Ik Google eens (we zitten nog in Kroatië dus mijn bundel is hier geldig) en er blijken inderdaad bruine beren te leven. En wolven. Dat had ik niet gedacht! De dode hond langs de kant van de weg is dus misschien wel een wolf geweest. Dat klinkt in ieder geval een stuk aannemelijker dan een zwerfhond, gezien die niet zover buiten de bewoonde wereld leven.