Dag 4 Waikkal-Pinnawala - Reisverslag uit Pinnawala, Sri Lanka van Anne Adams - WaarBenJij.nu Dag 4 Waikkal-Pinnawala - Reisverslag uit Pinnawala, Sri Lanka van Anne Adams - WaarBenJij.nu

Dag 4 Waikkal-Pinnawala

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

19 November 2019 | Sri Lanka, Pinnawala

Het welbekende olifantenweeshuis. Ik heb overwogen of ik zou gaan of dat ik dit deel zou skippen. Online research over het dierenwelzijn bracht me niet veel verder, omdat er nogal wat tegenstrijdige verhalen verteld werden. Ik kon dan ook op basis van online verhalen en verschillende meningen geen eigen mening vormen die goed genoeg was om mijn oordeel door te laten slaan. We kwamen net op tijd aan om de olifanten door het dorpje te zien lopen (met dank aan een uk die de auto onderspuugde, reden tot nu toe onbekend, maar kinderkots is toch net wat heftiger dan schattig babybraaksel van een jaar terug). En daar begint het al, olifanten die met hun begeleiders richting rivier lopen in een kolonne. Het heeft iets heel onnatuurlijks. Op één olifant zat iemand. In het water waren sommige olifanten vastgeketend, met hun poten bij elkaar en/of met hun poten aan de rotsen. Navraag leerde ons dat dit de 'agressieve' olifanten waren, om te voorkomen dat ze gingen vechten worden ze afgezonderd van de groep. Er waren tussen de 10 en 20 begeleiders daar, een aantal in het water met een stok, al dan niet met prikstuk op. Die gebruiken ze om de olifanten te laten doen wat de begeleiders willen. Bijvoorbeeld hun eigen kettingen optillen. De toeristen worden opgelicht waar ze bijstaan. Niet alleen de entree is achterlijk duur voor een goedkoop land (15 euro p.p. voor buitenlanders, locals komen er beter vanaf), ze stoppen zo ongeveer het fruit in je handen om de olifanten te voeren, en durven dan 20 dollar te vragen. Hetzelfde geldt voor als je een foto van heel dichtbij wil maken of een olifant wil aaien. In mijn beleving zijn olifanten nog altijd wilde dieren die zich niet zomaar laten regisseren. Deze kudde dus wel. En dat is denk ik niet voor niks...

Ons hotel (Habarana village by Cinnamon) is prachtig gelegen in de natuur aan het Habarana lake. Bij binnenkomst wordt er met een spiegel onder onze auto gecontroleerd of we er geen bommen onder hebben geplakt. Onze tassen worden met een metaaldetector gecheckt. Overdreven? Misschien. Helpend? Ik denk van niet. Maar als dat hun gevoel van nationale veiligheid verhoogd, dan werk ik daar graag aan mee.
Het resort doet een beetje Afrikaans aan, je hebt steeds het gevoel alsof er een kudde wilde dieren elk moment kan gaan drinken bij het meer. Maar dat hebben we helaas nog niet gezien. Wel heel veel apen, die overigens een stuk minder irritant zijn dan de bedelende zwerfhonden. We hebben op weg naar het hotel ook een wilde olifantenkudde gezien, dat is toch net wat specialer dan de gedomesticeerde versies.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 02 Sept. 2017
Verslag gelezen: 87
Totaal aantal bezoekers 12916

Voorgaande reizen:

16 November 2019 - 01 December 2019

Sri Lanka en de Malediven

13 Augustus 2017 - 27 Augustus 2017

Balkantour

Landen bezocht: