Dag 5 Habarana-Sigiriya - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Anne Adams - WaarBenJij.nu Dag 5 Habarana-Sigiriya - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Anne Adams - WaarBenJij.nu

Dag 5 Habarana-Sigiriya

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

20 November 2019 | Sri Lanka, Sigiriya

Vanmorgen om half 8 vertrokken we naar Sigiriya, naar de landrots. Onderweg zijn we een varaan tegengekomen, het arme beest had plastic kabels om zijn nek. Helaas hebben we hem niet kunnen helpen, omdat het beest onvoorspelbaar kan reageren en waarschijnlijk een gebit heeft dat je niet in je vel wil voelen.
Je hebt 2 rotsen, de 'echte' en een andere. Je kunt ze allebei beklimmen en de meningen zijn verdeeld over welke beter, mooier of indrukwekkender is. Wij hebben gekozen voor de 'echte', lions rock. Met een prijs van 25 euro behoorlijk duur, tegenover 2,50 voor de andere. Wij vonden de oudheden wel heel mooi om te zien. Er stond in de 5de eeuw namelijk een kasteel en de restanten zijn nog duidelijk zichtbaar. Vanuit de 'andere' heb je wel een prachtig uitzicht op de lions rock, dus het is maar net wat je wil. Als we genoeg tijd hadden gehad, hadden we ze waarschijnlijk allebei beklommen. Wat waren we blij met onze Deuter drager, want geen idee hoe we anders gedrieën boven waren gekomen.

Hierna deden we de village tour, ook in Sigiriya. We startten met een korte rit in de ossenkar, nadat ik voor zover mogelijk bevestiging had gekregen dat de dieren fatsoenlijk behandeld werden. Toch zou ik het geen 2de keer meer doen, omdat ik het niet 100% zeker wist. Na dit ritje maakten we een boottochtje met een kano met een soort picknicktafel erop. Vervolgens gingen we naar 2 vrouwtjes die lieten zien hoe ze eten bereiden op de ambachtelijke manier. Zelf de rijst ontvliezen met een vijzel en vervolgens zeven met een zelfgeweven zeef. kokosnoot raspen door op een plankje te gaan zitten met daaraan een soort gekartelde pizzaroller om de kokos eruit te krijgen en dat soort dingen. Leuk om te zien. Intussen begon het behoorlijk te regenen, maar we zaten lekker droog binnen. De dames waren gek op ons kleintje en terwijl wij aten, liepen zij met hem rond. Best knap voor een redelijk eenkennig kind dat hij dit allemaal toeliet.
Na de lekkere lunch werden we opgehaald met de tuk tuk voor het laatste stukje. Mijn eerste tuk tuk ritje, zo grappig! Krap maar knus. Voor mijn gevoel hadden we er een hele dag opzitten, terwijl het pas 1 uur was. Bij aankomst terug in het hotel hebben we even een dutje gedaan en daarna lekker aan het zwembad gerelaxed.