Dag 8 Kandy, tempel van de Tand - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Anne Adams - WaarBenJij.nu Dag 8 Kandy, tempel van de Tand - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Anne Adams - WaarBenJij.nu

Dag 8 Kandy, tempel van de Tand

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

23 November 2019 | Sri Lanka, Kandy

Na een gebroken nacht door toiletbezoek omdat ik 1,5 hap (droge) kip heb geproefd die de gastvrouw heeft bereid voor ons, maken we ons klaar om naar de tempel te gaan waar een tand van Boeddha bewaard ligt, de Dalada Maligawa. Na 3 keer omgekleed te zijn hebben we dan eindelijk de goede kleren aan, een broek tot minimaal over de knieën, schouders bedekt en geen decolleté. Beetje jammer dat ik mijn coltrui en lange broek thuis heb gelaten, flitst er door me heen, maar met een jumpsuit en sjaal kom ik al een heel eind. Ze zijn hier extra streng wat kledingvoorschriften betreft, zo zegt onze gids. Er staat een lange rij met vrouwen voor de ingang. Ik ga erin staan, terwijl de mannen in de super korte rij gaan staan. Al snel wordt me duidelijk waarom, we worden streng gecontroleerd en onze tassen ook. En laat vrouwen nu eenmaal de neiging hebben om vaak een tas bij zich te hebben. Ook hier weer rond de € 7,50 entree (prijs voor buitenlanders). We zien een stukje van de ceremonie met typische muziek. Op de eerste etage kunnen we in een rij gaan staan om langs de tand te lopen, welke zich in een kist bevindt. We moeten er heel snel langslopen, de mensen kunnen geld of bloemen geven en in 2 seconden is het klaar. We lopen nog wat rond bij de tempel en het is bijzonder om al deze religieuze mensen, veelal in wit gekleed (puurheid) te zien. Van baby tot bejaarde, alles komt hier bij elkaar. Velen met (lotus)bloemen als offer.

We lopen nog even Kandy in, waar we weer veel bekijks trekken met onze babybackpack. Het is een aaneenschakeling van kleine winkeltjes, niet veel meer of minder dan dat. Na 3 kwartier hebben we het wel gezien. Dan gaan we naar een edelstenenwinkel 'museum'. Deze konden we helaas niet skippen, men zal er wel geld voor krijgen. Tijdverspilling, maar fijn dat er een toilet binnen was.

Om 17.00 uur zijn we naar een dansvoorstelling gegaan. Dit was een traditionele dans, of eigenlijk meerdere dansen snel achter elkaar. Leuk en interessant om te zien, een uurtje was overigens wel echt genoeg omdat het veel van hetzelfde was.
Op de terugweg naar de homestay vroeg ik aan onze chauffeur/gids what they did to the dog last night. Hij antwoordde dat de hond enthousiast was en de eigenaars niet wilden dat hij tegen ons op zou springen en dat ze hem daarom vastmaakten. Niet echt een antwoord op mijn vraag, maar een duidelijker kon ik hem niet ontfutselen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 02 Sept. 2017
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 12901

Voorgaande reizen:

16 November 2019 - 01 December 2019

Sri Lanka en de Malediven

13 Augustus 2017 - 27 Augustus 2017

Balkantour

Landen bezocht: